Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 6492 ggr
irode
1

Bullseye reaktioner

Genom längre tid har jag varit väldigt intresserad av Bullseye glassets kemiska reaktioner mellan olika färger.

Inspirationskällan har varit den irländska glaskonstnären Karl Harron.

[](<a href=)

Fat gjort av Bullseye French Vanilla och Dense White fritt

[](<a href=)

Skål med reaktioner av FrenchVanilla pulverfritt

Karl Harron har även gjort skålar med silverlera-reaktioner på dem nya sorters reaktiva glas från Bullseye. Det ger gula och bruna jordfärgar.

Min nyfikenhet fick mig att gå vidare med test av reaktioner med silverlera.

Här är vad jag tycker är ett väldigt spännande resultat:

[](<a href=)

Vårgrön med silverlera påmalet och droppat.

Det kommer jag att göre mera av!

Caruba
0

Åh så spännande!

[kissidor]
0

visst är det Glad! du har fått så häftiga och vackra resultat av ditt experimenterande irode!

själv var jag ju helt oförberedd och lyckligt ovetande om dessa reaktioner när jag råkade ut för dom första gången genom att jag lagt några dekorationer av steel blue opal på ett fat i french vanilla och tackfusat, jag trodde inte mina ögon när jag sett resultatet Förvånad.

jag är ju så färsk att jag har massor oprövat med glaset än, så detta dröjer det nog länge innan jag prövar med vilje. men såväl för dom med den inställningen att man för närvarande helst vill undvika obehagliga överraskningar (som tex missfärgning vid silverinlägg el dyl) som dom som vill utforska dessa spännande reaktioner och ha lite ledtrådar till vilka kombinationer som det kan löna sig att försöka få nåt oväntat ur kan detta vara givande och nyttig läsning Flört: http://www.bullseyeglass.com/education/glasstips/

mariatingsund
0

Jättefina saker Inge, Den mittersta skålen är minst lika fin som den berömda argenta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argenta_(keramik

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

irode
0

Tack - tack Glad

… och länkan som Kissidor har lagt upp är väldigt nyttig när man jobbar med reaktioner.  Även det inte är allt som reagerer som man kunna förvänta utifrån uppgifterna i listen.

Och ibland kommer reaktionen endast vid hög temperatur eller upprepade bränningar.

Mmadeit
0

verkligen häftiga effekter reaktionerna skapar i dina verk!

MaritaD
0

Oj vilka häftiga reaktioner! Jätteläckert!!! Jag förstår att det är spännande. Jag som sagt att jag tycker Bullseyeglaset är så förutsägbart….Det får jag ta tillbaka. Allt annat än förutsägbart…

Fortsätt med ditt experimenterande och vi vill absolut se mer av det.

Det ska bli spännande att följa dina skapelser…

Lycka till med experimenten!!!

irode
0

Dagens alster

[](

mariatingsund
0

Oh, bärnsten i snö, så vackert!

MaritaD
0

Oj så läckert Irode!! Det ser ut som lite vikta kanter upptill…är det så eller är det en synvilla? Jag tycker det var extra häftigt. Är skålen slumpad på upponervänd form?

Rackarns så många frågor det vart….men jag är så nyfiken hur du kan få till det så himla läckert……

irode
0

Tack tack, båda :-)

@Maria; inte bärnsten i snö. Men Bullseye: FrenchVanilla, DenseWhite fritt, ReactiveIceClear, ReactiveCloud, vanlig Clear och väldigt slaskig silverlera.

@MaritaD: den är slumpet/bendet över en upp-och-ner vänd stålskål med separator. Tyvärr kasade den lite sned på ena sidan - inte planerat - men det ger faktiskt en fin effekt ändå.

MaritaD
0

Tack Irode för info! Jag tycker den är såå häftig. Ibland är det bra när det inte blir som man tänkt…. I det här fallet blev det ju såå läckert..

mariatingsund
0

Nehä, var det inte bärnsten? Jag som ville det hehe…Flört Men jag gillar det ändå Tungan ute

[kissidor]
0

vaaaaa - inget bärnstensfärgat glas i den överhuvudtaget alltså Förvånad? men bland annat "väldigt slaskig silverlera" Förvånad? vilket av det är det som blivit bärnstensbrunt då?

urhäftigt iaf, och här måste du väl ha haft jätteroligt och inte själv heller kunnat förutse precis vad den skålen skulle bli när den blev stor Skrattande?

irode
0

Silverlera-vatten på ReactiveIceClear ger bärnstensfärgor.

Den rejäla överraskning var den turkose på FrenchVanilla. Mina tester visade 'bara' bärnstensfärg i första omgången.
Men i en andra test kom lite av den turkose, så jag satsade på detta resultat. Och blev NÖJD!

MaritB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg har også jobbet noe med reaksjoner i glasset og syntes det er veldig spennende. Her har jeg laget et fat hvor jeg har fått frem noe reaksjon på fargene.

Dette er mitt første innlegg så jeg håper at bilder og tekst er OK.

Jeg leter etter en nettside hvor jeg kan finne oversikt over de nye reactive glassene fra bullsey. Jeg hadde blitt glad hvis noen kunne tipse på det.

irode
0

Så trevligt att se andra jobba med reaktioner :-)

Om du följer länkan i #2 kommer du till Bullseyes websajt där du finnar listor med alla färgar och vad de innehåller.

Här finner du information om de specielle Reactive Glasses Get_a_Reaction_Bullseye_Reactive_Glass.pdf

… och här om några glas som reagerar på dem Get_a_Reaction_Bullseye_Copper_Bearing_Glasses.pdf

:-) Inge

[kissidor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här en ofrivillig och oönskad reaktion… Obestämd 

steel blue opal som spökar denna gång med - inte tror jag i reaktion med något annat ämne utan bara i sig själv för att jag tackfusat (om jag fattat rätt så går denna reaktion tillbaks vid full fuse). hade sparat alla min blå spillskärvor i olika nyanser en tid och krossade upp dom - trodde jag fått bort alla steel blue opal men som ni ser… Obestämd (kolla inuti den röda markeringen)

irode
0

Steel Blue bilder ett grått metaliskt skickt om temp är låg (i vearje fall upp till 795grC)

Det kan försvinna i en full fuse, men jag har set det återkomma under slumpingen.

MEN om du sifter ett tunt lager klarglas över försvinner det 100% säkert.

[kissidor]
0

ja det har jag läst irode - men jag gitter inte. jag såg det ju inte själv förrän efter slumpning så det får väl vara sådär då ObestämdSkrattande

noora
0

Nu ser jag inte jättetydligt, men har den alltså fått en silvrig yta? Häftigt :-) (I alla fall om man får det på rätt ställe vid rätt tidpunkt…)

Jag försökte för övrigt få ReactiveCloud att reagera med kopparfolie men det hände inte ett smack förutom att kopparen blev matt röd i vanlig ordning. Borde jag ha kört full fuse kanske? Eller funkar det dåligt med ren kopparfolie?

[kissidor]
0

japp noora så är det - eller typ matte light gunmetal metallic som det kanske hade hetat på seed bead-språk Skrattande. och visst är det häftigt i sig, och jag har ju inte ett dugg emot silvergrått heller - men just här blev det lite malplacerat… Obestämd men har du klickat upp hela bilden då om du inte ser den tydligt?

jag skulle nog pröva igen på full fuse om jag var du - tittar du på irodes länk så verkar det ju iaf som att det är vid full fuse bullseye själva experimenterar med det.

noora
0

Jag håller med om att det är lite malplacerat när det är ensamt så där Glad

Jag blev så inspirerad att jag gick och preparerade en bricka med testbitar av de båda Reactive-glasen och french vanilla med lite olika pålägg. När limmet har torkat ska dom åka full fuse, så får vi se vad som händer Glad